Toți românii care folosesc bancomatul trebuie să știe. Ce se întâmplă dacă uiți banii în ATM, totul e contracronometru

de: Mădălina Bahrim
11 04. 2022

Aproape că au dispărut complet situațiile în care clienții băncilor apelează la personalul instituției pentru proceduri financiare, pentru plăți, transferuri de bani, retrageri de numerar, etc. Datorită sistemelor ample de digitalizare implementate de bănci, aproape orice procedură poate fi realizată la ATM sau așa-zisul „roboțel”.

Din moment ce ATM-ul este din ce în ce mai des folosit de noi toți, crește și riscul de a apărea anumite incidente neplăcute, despre care e bine să ne documentăm înainte, astfel încât să știm să acționăm corect, rapid și eficient, în cazul nefericit în care ni se vor întâmpla și nouă.

Un astfel de eveniment nefericit poate fi reprezentat de faptul că omiți să-ți iei banii din ATM, la finalul procedurii de retragere numerar.

Se poate întâmpla să te grăbești, să-ți distragă ceva atenția sau pur și simplu să-ți sune telefonul și să uiți complet de bani, antrenându-te în discuție. Ajungi acasă sau la magazin și constanți că banii tăi au ramas în ATM. Ce faci de aici încolo?

Ei bine, primul pas este să nu te panichezi. Suntem extrem de șanse slabele să fi apucat cineva să vină după tine și să fi găsit banii în fantă, deaorece absolut toate bancomatele au implementat un sistem de securitate care lucrează contracronometru. Practic, ai la dispoziție câteva zeci de secunde pentru a-ți ridica banii și cardul (aproximativ 25-30 de secunde). Dacă nu le iei, ATM-ul le reține și acestea ajung în niște cutiuțe sigure în interiorul aparatului, de unde pot fi accesate doar de angajații băncii.

Ce faci, concret, ca să-ți recuperezi banii rămași în ATM

În cazul în care mai prinzi angajații băncilor în incinta instituției, mergi la ei și le expui situația, iar ei te vor ajuta să îți recuperezi banii. Cu siguranță vei avea nevoie de buletin sau cel puțin de cunoașterea datelor bancare, pentru a-ți fi verificată identitatea.

Dacă niciun angajat nu e prin preajmă, telefonează la banca ce ți-a emis cardul, dar și la banca ATM-ului, dacă acestea două nu coincid.

Dacă „banca emitentă a cardului este aceeași cu cea care deținte ATM-ul, atunci poți să faceți o contestație a acestei tranzacții, denumită și aviz de refuz la plată. O astfel de contestație conține datele deținătorului cardului, informațiile referitoare la tranzacția problematică și motivul refuzului/contestării tranzacției. La aceasta se atașează și plângerea depusă la poliție, asta doar în anumite cazuri, când este vorba despre o sumă însemnată spre exemplu”.

Nu în ultimul rând, nu uita că la dispoziție îți stă și serviciul de suport telefonic al băncii emitente.

Din fericire, pentru a veni în sprijinul clienților ce se pot afla în astfel de situații, cele mai mari bănci din țară pun la dispoziție linkuri cu informații utile pentru astfel de cazuri. De exemplu, clienții ING pot obține mai multe detalii de aici, clienții BCR pot accesa acest link, clienții UniCredit Bank pot da click aici, iar clienții Libra Bank pot obține detalii extra de aici.